
PC.DEL/182/04  
17 March 2004  
 
ENGLISH only     

Delegation of Ukraine 
      to the OSCE 
 
 
 
 

Vienna, March 17, 2004 
 
 
 
Documents Distribution 
 
 
 
Taking into account the interest shown by several Delegations to the radio “Continent” in Ukraine, 

Delegation of Ukraine would like to distribute the open letter of the Chairman of the National 

Council of Ukraine for Television and Radio Broadcasting Borys Kholod to the US Secretary of 

State Collin L. Powell and Chairman of Federal Communications Commission Michael K.Powell. 

  



 
OPEN LETTER 

 
To: US   Secretary of State  

 Collin L. Powell 
 

Chairman of Federal Communications  
Commission 

Michael K. Powell 
 

Dear Sirs, 
 

On March, 4, 2004 the US State Department Spokesman Richard Boucher at the 
beginning of his daily briefing expressed "great concern" upon the shutdown of the work of 
Radio Kontynent in Ukraine, which broadcast, in particular, programs of Radio Liberty, The 
Voice of America. The US State Department Spokesman interpreted it as "the attempts of 
the Ukrainian authority to limit the access of the community to independent information". 
That is almost return of Ukraine to the times of totalitarianism when foreign voices "were 
jammed". 

Meanwhile, any unprejudiced person who attentively watches the processes of 
democratization in our country has conclusive proofs of the great development of television 
and radio during the years of Ukraine's independence. If at the beginning of the 90s there 
were   25 television and radio companies in our country, only state ones, now their total 
number is 1100 ( and 97 % of them are commercial and private). During this time the daily 
range of television and radio programs has increased 50 times. 

Ten years ago Ukraine adopted the first in CIS law "On Television and Radio 
Broadcasting", which was acknowledged to be one of the best on the continent by the 
Council of Europe specialists. This law as practically everywhere in the world foresees 
licensing television and radio companies broadcasting which is carried out by the 
constitutional state out-of-departmental body - National Council of Ukraine for Television 
and Radio Broadcasting. One of the first who got the license on the right of broadcasting on 
the channel 100.9 MHz (Kyiv) in the range of 12 hours a day for the period of 5 years was 
on the 27th of August  the enterprise Mass Media Centre "Media-centre, Ltd”. (call-signs of 
Radio Kontynent). In some months Media-centre, Ltd.  addressed the National Council with 
an application  to extend the range of broadcasting 12 hours more (that is twenty-four-hour 
broadcasting).A positive decision was adopted. But Media-centre, Ltd. didn't pay the license 
fee for the right to broadcast in additional time  foreseen by the law, and that is why it didn't 
get the right for such activity. But this violation of Ukrainian legislation requirements was 
ignored by Radio Kontynent and it began to broadcast twenty-four hours a day illegally.  

In view of ending of 5-year term of license of Radio Kontynent on December, 23, 
2000 the National Council announced the open contest  for 100.9 MHz frequency.  

Media-centre, Ltd. took part in this contest as well. The other company was 
acknowledged to be the winner. But Radio Kontynent continued to broadcast on this 
frequency illegally (without license).  

In the activity of the enterprise Mass Media Centre "Media-centre, Ltd." there is one 
more serious lawful violation of legislation: on November 28, 1996 this radio structure got 
from Ukrainian State Innovation Company according to the agreement a loan in total of 400 
000 hryvnas (according to the official rate of exchange of that time it is almost a quarter of a 
million  US dollars). The stated amount was subjected to be returned on December 31, 1999. 
But up to this time with the exception of 5 000 hryvnas (i.e. about 1 %)  the debt is not repaid. 
That is Media-centre, Ltd.  is in fact a financial bankrupt.  We know that US authority federal 



bodies very captiously  treat the structures which do not return in time funds of those who pay 
taxes. We know how captiously in the course of licensing of American television and radio 
companies Federal  Communications Commission treats insolvent claimants upon television 
channels and radio frequencies. Why then this negative side of the activity of  Media-centre, 
Ltd. (Radio Kontynent) is passed over in silence? Probably the owners of this structure 
themselves understand it pretty well, because since year 2000 they have never applied for 
taking part in the contests on licensing radio frequencies (by the way during this period almost 
20 such contest have been held, and more than 500 radio frequencies have been considered). 
There is one more reason, which is of purely creative character. Radio Kontynent practically 
did not prepare its own programs, having given almost all air time on the frequency 100.9 
MHz to another radio organization (which also didn't have National Council's license) and to 
broadcasting programs of foreign radio stations. That is, in fact the matter concerns passing 
radio frequency in sublease to other broadcasters, which is prohibited by the Ukrainian 
legislation.  

And now as to US State Department  Spokesman remarks concerning Ukrainian 
authority to as if limit the public access to independent information (programs of Radio 
Liberty, The Voice of America and the like are meant). First  of all these radio stations are 
represented in the air of the whole number of Ukrainian radio organizations both in regional 
centers of Ukraine (by the way on powerful AM radio transmitters) and on the waves and 
wire net of the first channel of Ukrainian National radio company ( and it is 100% coverage 
of listeners of our country). If to take media body # 1 of the modern world - television, 
Ukrainian legislation allows Ukrainian television companies to give up to 50% of foreign 
program product. The percentage of foreign programs is even more in cable television 
networks (in Ukraine there are more than 500 of them), which depending on capacity 
broadcast in full volume from 10 to 70 foreign television companies (these are, in particular, 
television companies of the USA, Great Britain, France, Germany, Russia, Poland, and 
other countries). State National Television Company of Ukraine weekly broadcasts on the 
first channel the program "Window on America" which is prepared by The Voice of 
America  services.  

Also there is radio and television broadcasting for foreign countries in Ukraine. 
Undoubtedly, its programs (including in English) would be interesting for some certain part 
of the US public, in particular for the Americans of the Ukrainian origin. But none of 
American television or radio stations broadcasts such programs. Where's reciprocity, 
gentlemen? 

So analyzing the situation in Ukraine (in particular, as to the processes in television 
and radio-information sphere) we'd like to see the objectivity to our country, which 
confidently follows the path of democracy, on the side of high-ranking US officials.  

With great respect, 

Chairman, 
National Council  of  Ukraine  for   
Television and Radio Broadcasting                                  Borys  Kholod 


	Delegation of Ukraine
	Documents Distribution


